Online hulp bij schoolse vaardigheden

Lezen en spellen tijdens onze ruimtereis

Geplaats door op 30-9-19 in Lezen, Spelling

Voor kinderen die lezen en spelling moeilijk vinden

Dit verhaal is geschreven voor kinderen die moeite hebben met lezen en spellen. Maar ook andere kinderen zijn van harte uitgenodigd. De boodschap is dat vooral onze gedachten bepalen wat we wel of niet doen. Daarvoor wordt de lezer meegenomen op een ruimtereis. Tijdens de reis krijgt deze uitleg over de verschillende onderdelen van het ruimtepak en mag het zelfs een heuse rechtszaak bijwonen.

Gegroet aardbewoner. Welkom aan boord van dit ruimtepak. Ik ben de gezagvoerder van het pak. Ik ben degene die jouw hart aanstuurt. Het hart is het onderdeel dat het bloed rondpompt. Het bloed voorziet de andere delen van eten, drinken en lucht. De lucht komt van de longen, welke ik ook aanstuur. Als je wil mag je een keer sturen. Houd je adem maar in. Ja, dat is nog niet zo eenvoudig. Het is maar goed dat ik dat voor je doe. Jouw pak moet minstens 18 keer ademhalen in een minuut. Doet hij dat niet dan komt jouw boordcomputer in de problemen. En dat wil je niet. De boordcomputer gebruik jij om planeet aarde mee te verkennen.

Planeet aarde is het ruimteschip waarmee wij en vele anderen reizen. Op dit moment zitten er ongeveer 7,7 miljard reizigers op het schip. Dit ruimteschip gaat met een snelheid van meer dan 1000 km/uur door de ruimte. Dat is behoorlijk snel. Gelukkig merk je daar niet veel van. Ook hoef je niet bang te zijn dat je wordt weggeslingerd. Je bent goed verbonden met het schip. Deze veiligheidsriemen noemen we zwaartekracht. Probeer de stevigheid van de riemen maar een keer. Spring zo hoog als je kan. Zie je, de zwaartekracht trekt je weer terug naar de aarde.

Als gezagvoerder weet ik alles over dit ruimtepak. Zo is mij bijvoorbeeld opgevallen dat je moeite hebt met lezen en spellen. Ja spellen, niet spelen. Met spelen heb je geen probleem. Dat doe je erg goed voor jouw leeftijd. Laten we het daarom even over lezen en spellen hebben. Ik weet dat je daar liever niet over spreekt. Dat hoef je mij niet te vertellen. Ik ben jouw gezagvoerder, weet je nog. Ik weet alles! Ja, je kunt er ook niet over praten. Jij gebruikt de boordcomputer. Maar als we er nu niet over spreken dan kom ik er de hele reis op terug. En elke keer is het een stuk minder prettig. Zo werken gezagvoerders nu eenmaal.

Op het gebied van lezen en spellen vertel jezelf dingen die niet waar zijn. En wij gezagvoerders houden niet van dingen die in strijd zijn met dat wat is. Daar krijgen wij stress van en jij dus ook. Dat is hetzelfde als hard rennen tijdens een regenbui. Je kunt zo hard rennen als je wilt, maar nat en moe word je toch. Ik weet dat je graag wilt dat het anders was. Dat je zonder oefenen meteen goed kunt lezen en spellen. Maar zo werkt het niet. Als je diep naar binnen kijkt weet je dat dat nooit kan. Maar wat kun je dan wel doen?

Voor deze vraag wil ik je wat meer over jouw boordcomputer vertellen, of ook wel hersenen genoemd. Hersenen maken of verzamelen gedachten. Deze gedachten zijn net zo levend als de rest van jouw ruimtepak. Zij hebben ook een eigen wil. Als je mij niet gelooft probeer dan maar even niet te denken. Ha, ha dat kun je niet. Sorry, voor mijn lach, maar dit is gezagvoerders humor. Proberen om even niet te denken is al een gedachte. Best wel vervelend die gedachten. Het lijken wel buitenaardse wezens. Als je even niet oplet nemen ze het bezit over van de boordcomputer. En dat wil je niet. Eenmaal aan het roer vertellen ze akelige dingen. Zoals, dat jij niet kunt lezen en spellen. Dat jij altijd fouten maakt. Dat je lezen en spellen nooit zal leren. Dat je maar beter uit de buurt van een boek of schrift moet blijven. En als je wel in de buurt van een boek komt, slaan ze je met verveling. Hierdoor kom je nooit aan lezen toe. Of moet je één zin honderd duizend keer opnieuw lezen, omdat andere gedachten er tussen door roepen.

Je snapt het als je door hebt dat je jouw gedachten goed in de gaten moet houden. Wanneer je op jouw gedachten let, dan doen ze niets verkeerd en vertellen ze geen leugens. Maar stel je hebt even niet opgelet, dat is heel goed mogelijk als je zo’n 12 uur wakker bent. Hoe weet je dan wat waar is of niet? Kijk dan naar je gevoel. Ben je gestrest? Voel je je niet fijn, omdat je boos of verdrietig bent? Heb je last van verveling? Weet dan dat je weer op jouw gedachten moet letten.

Laten we het letten op gedachten een keer oefenen. Stel je moet een boek lezen van je moeder. Wat gebeurt er? Ja, heel goed. Je wordt boos op je moeder. De gedachten nemen het over en vertellen je dat het je moeders schuld is dat je je niet prettig voelt. Zij weet toch dat je niet kan lezen. Wie is hier de verdachte? Jouw gedachte, die zegt dat je niet kan lezen, of je moeder. Als het antwoord moeder was, dan vraag ik je nog een keer eerlijk te kijken. Het goede antwoord was natuurlijk jouw gedachte. Kinderen die geen last hebben van gedachten die zeggen dat ze iets niet kunnen, worden bijvoorbeeld niet boos.

Oké, we hebben een verdachte. Wat doe je dan? Breng hem naar de rechtbank. Daar onderzoeken we of dat we de juiste verdachte te pakken hebben. Daarvoor stellen we vragen. Wat heeft hij gedaan? Hij heeft vertelt dat jij niet kunt lezen. Is dat waar? Natuurlijk niet. Jij kunt wel lezen, kijk maar wat je allemaal al hebt gelezen. Oké, je leest misschien wat langzamer, maar wie heeft daar voor gezorgd? Niet je moeder, maar die verdachte. Hij heeft er voor gezorgd dat je steeds minder vaak boeken leest. Hij heeft er voor gezorgd dat je niet wil oefenen. Hij heeft er voor gezorgd dat je niet oplet tijdens het lezen. Door hem moest je iedere zin wel tien keer lezen om deze te begrijpen. Gelukkig, we hebben de schuldige te pakken.

Het wordt tijd dat we de gedachte weer terug naar zijn plaats wijzen. Er is er maar één de baas en dat ben jij. En jij kunt jouw eigen raadgevers uitzoeken. Neem bijvoorbeeld zijn tweelingbroer, hij vertelt dat je wel kan lezen. Hij neemt de tijd om goed te kijken. Hij verandert het verhaal in een film die zich afspeelt in je hoofd. Op deze manier wordt lezen leuk om te doen. Nu je een keuze hebt, voor welke gedachte ga je dan?

Het maakt mij niet uit welke keuze je maakt. Je bent geheel vrij in keuzes maken. Ik vind het alleen vervelend als je niet weet dat je een keuze hebt. Ruimtereizen kan ook heel mooi zijn. Tot slot bedank ik je voor de aandacht. Ik wens je nog een fijn vervolg van deze reis. En hopelijk zien we je gauw weer terug aan het roer van dit ruimtepak.

Direct aan de slag met spelend leren

Wilt uw kind direct aan de slag, zonder dat daar kosten aan verbonden zijn. Op onze website kan uw kind naar hartenlust oefenen met spellen, lezen, leren en rekenen.

Lees meer

Help, mijn kind heeft een leerprobleem

Deze blog is geschreven voor ouders met kinderen die problemen hebben met het aanleren van…
Vorige

Spellen is spelen

Deze blog is geschreven voor jongeren die moeite hebben met spelling. Ik hoop dat je…
Volgende