Dit verhaal is geschreven voor kinderen die moeite hebben met rekenen. Maar ook andere kinderen zijn van harte uitgenodigd. Het kunnen rekenen wordt niet alleen bepaald door veel te oefenen, ook de gedachte over het rekenen zijn belangrijk. In dit verhaal komen de gedachten over rekenen aanbod. Daarvoor wordt de lezer meegenomen op een ruimtereis. Tijdens de reis krijgt deze uitleg over de verschillende onderdelen van zijn/haar ruimtepak en mag het zelfs een heuse rechtszaak bijwonen. Met als doel inzicht te krijgen door uitzicht.
Gegroet aardbewoner. Welkom aan boord van dit ruimtepak. Ik ben de gezagvoerder van het pak. Ik ben degene die jouw hart aanstuurt. Het hart is het onderdeel dat het bloed rondpompt. Het bloed voorziet de andere delen van eten, drinken en lucht. De lucht komt van de longen, welke ik ook aanstuur. Als je wil mag je een keer sturen. Houd je adem maar in. Ja, dat is nog niet zo eenvoudig. Het is maar goed dat ik dat voor je doe. Jouw pak moet minstens 18 keer ademhalen in een minuut. Doet hij dat niet dan komt jouw boordcomputer in de problemen. En dat wil je niet. De boordcomputer gebruik jij om planeet aarde mee te verkennen.
Planeet aarde is het ruimteschip waarmee wij en vele anderen reizen. Op dit moment zitten er ongeveer 7,7 miljard reizigers op het schip. Dit ruimteschip gaat met een snelheid van meer dan 1000 km/uur door de ruimte. Dat is behoorlijk snel. Gelukkig merk je daar niet veel van. Ook hoef je niet bang te zijn dat je wordt weggeslingerd. Je bent goed verbonden met het schip. Deze veiligheidsriemen noemen we zwaartekracht. Probeer de stevigheid van de riemen maar een keer. Spring zo hoog als je kan. Zie je, de zwaartekracht trekt je weer terug naar de aarde.
Als gezagvoerder weet ik alles over dit ruimtepak. Zo is mij bijvoorbeeld opgevallen dat je moeite hebt met rekenen. Ja rekenen, niet tekenen. Met tekenen heb je geen probleem. Ga daar gewoon op dezelfde manier mee door. Alleen rekenen verdient nog wat extra aandacht. Het is niet dat je onvoldoende oefent, want dat doe je gelukkig wel. Het zijn meer de wezens waar je naar luistert. Ik weet dat rekenen geen fijn onderwerp voor je is. Dat hoef je mij niet te vertellen. Ik ben jouw gezagvoerder, weet je nog. Ik weet alles! Maar als we het nu niet doen, dan wordt het later steeds moeilijker.
Op het gebied van rekenen vertel jezelf dingen die niet waar zijn. En wij gezagvoerders houden niet van dingen die in strijd zijn met dat wat is. Daar krijgen wij stress van en jij dus ook. Dat is hetzelfde als hard rennen tijdens een regenbui. Je kunt zo hard rennen als je wilt, maar nat en moe word je toch. Ik weet dat je graag wilt dat het anders was. Ik zou het ook fijn vinden dat er pillen bestonden waarvan je beter kon rekenen. Maar die pillen bestaan helaas niet. Maar dat betekent niet dat er voor jouw op het gebied van rekenen niets mogelijk is. Er is namelijk iets heel belangrijks wat jij over het hoofd ziet.
Laat ik daarom wat meer over jouw boordcomputer vertellen, of ook wel hersenen genoemd. Hersenen maken of verzamelen gedachten. Deze gedachten zijn net zo levend als de rest van jouw ruimtepak. Zij hebben ook een eigen wil. Als je mij niet gelooft probeer dan maar even niet te denken. Ha, ha dat kun je niet. Sorry, voor mijn lach, maar dit is gezagvoerders humor. Proberen om even niet te denken is al een gedachte. Best wel vervelend die gedachten. Het lijken wel buitenaardse wezens. Als je even niet oplet nemen ze het bezit over van de boordcomputer. En dat wil je niet. Eenmaal aan het roer vertellen ze akelige dingen. Zoals, dat jij niet kunt rekenen. Dat jij altijd fouten maakt. Dat je rekenen nooit zal leren. Dat je maar beter niet met sommen kunt bezighouden. En als je wel sommen moet maken, slaan ze je met verveling. Zoals, rekenen is saai! Andere gedachte maken hier meteen gebruik van. Ze gaan met zijn allen door elkaar praten. Door al dit lawaai kom je niet aan rekenen toe en ben je uren met één som bezig.
Je snapt het als je door hebt dat je jouw gedachten goed in de gaten moet houden. Wanneer je op jouw gedachten let, dan doen ze niets verkeerd en vertellen ze geen leugens. Maar stel je hebt even niet opgelet, dat is heel goed mogelijk als je zo’n 12 uur wakker bent. Hoe weet je dan wat waar is of niet? Kijk dan naar je gevoel. Ben je gestrest? Voel je je niet fijn, omdat je bang, boos of verdrietig bent? Heb je last van verveling? Weet dan dat je weer op jouw gedachten moet letten.
Laten we het letten op gedachten een keer oefenen. Stel jullie moeten op school een som uitrekenen. Wat gebeurt er? Dan wil je je toch het liefst verstoppen. Op die manier weet je zeker dat je het antwoord niet hoeft te vertellen. De juffrouw of meester is dan iemand waar je bang voor bent. Dit is het moment dat ons onderzoek start. Je bent bang.
Wie heeft voor de angst gezorgd?
De grootste verdachte is natuurlijk c.
Oké, we hebben een verdachte. Wat doe je dan? Breng hem naar de rechtbank. Daar onderzoeken we of dat we de juiste verdachte te pakken hebben. Daarvoor stellen we vragen. Wat heeft hij gedaan? Hij heeft vertelt dat jij niet kunt rekenen. Is dat waar? Natuurlijk niet. Jij kunt wel rekenen, kijk maar je weet bijvoorbeeld hoeveel 1 + 1 is. Oké, dit is wel een makkelijke som, maar je kunt ook moeilijkere sommen. Alleen die moeilijke sommen kosten nog veel tijd. En wie heeft de meeste hekel aan wachten? Dat is niet de som of jouw juf of meester. Nee, dat is jouw gedachte. Hij heeft er voor gezorgd dat je gauw opgeeft. Door hem dacht je tijdens het rekenen elke keer weer aan andere dingen. Gelukkig, we hebben de schuldige te pakken.
Het wordt tijd dat we de gedachte weer terug naar zijn plaats wijzen. Er is er maar één de baas en dat ben jij. En jij kunt jouw eigen raadgevers uitzoeken. Neem bijvoorbeeld zijn tweelingbroer, hij vertelt dat je wel kan rekenen. Hij zorgt er voor dat andere gedachte even stil zijn. Hij verandert getallen in dingen die leuk zijn om over na te denken. Hij zoekt zelfs naar mogelijkheden om sommen sneller te kunnen uit rekenen. Op deze manier wordt rekenen leuk om te doen. Nu je een keuze hebt, voor welke gedachte ga je dan?
Het maakt mij niet uit welke keuze je maakt. Je bent geheel vrij in keuzes maken. Ik vind het alleen vervelend als je niet weet dat je een keuze hebt. Ruimtereizen kan ook heel mooi zijn. Tot slot bedank ik je voor de aandacht. Ik wens je nog een fijn vervolg van deze reis. En hopelijk zien we je gauw weer terug aan het roer van dit ruimtepak.
Wilt uw kind direct aan de slag, zonder dat daar kosten aan verbonden zijn. Op onze website kan uw kind naar hartenlust oefenen met spellen, lezen, leren en rekenen.
Dit verhaal is geschreven voor kinderen die moeite hebben met lezen en spellen. Maar ook…
Volgende