Deze blog is geschreven voor jongeren die moeite hebben met spelling. Ik hoop dat je na afloop van dit schrijven meer inzicht krijgt in jouw probleem met spellen, zodat jezelf aan de slag kunt om dit probleem te laten verdwijnen. Het uitgangspunt is dat jouw gedachtes bepalen wat je wel of niet kunt. Op deze manier bepaal jezelf hoe dat jouw toekomst eruit gaat zien. Wie weet speelt spelling daar wel een grote rol in.
Roald Dahl, schrijver van kinderboeken zoals Mathilda, De GVR, Sjakie en de chocoladefabriek, de heksen en nog velen meer, had moeite met spellen en lezen. Zijn probleem heeft er niet voor gezorgd dat hij gestopt is met schrijven. Er zijn zelfs heel veel boeken van zijn hand verschenen. Hoe kun je met deze handicap dan toch zo beroemd worden?
Blijkbaar geloofde Roald Dhal niet in onmogelijkheden, waarom zou jij dat dan doen? Moeite hebben met spelling is niet het einde van de wereld, maar het begin van jouw schitterende toekomst. De grootste zwakheid ligt in opgeven. De meest zekere manier om te slagen is om het nog een keer te proberen. Dit waren de woorden van Thomas Edison, uitvinder van onder andere de gloeilamp. Laten we daarom nog een keer naar jouw probleem kijken.
Spelling is eigenlijk een spel. Net als ieder ander spel heeft het regels. Die regels worden opgesteld door de spelers. Omdat de spelers veranderen, veranderen de regels ook. Wanneer je een boek van vroeger openslaat zou je vast denken dat de schrijver een schrijfprobleem had. Daarom worden boeken herdrukt. Want eigenlijk gaat het niet om de spelling, maar om dat wat er geschreven is.
Deze veranderingen maken het leren van spelling lastig, maar niet onmogelijk. Iedereen kan spelregels leren dus ook spellingsregels. Toch haken veel mensen af. Dit komt omdat bij het aanleren van een vaardigheid ook gekeken wordt naar tijd. Hoeveel tijd kost het tot dat je minder fouten maakt? Maak je snel minder fouten, dan denk je dat je er goed in bent en vind je het steeds leuker worden. Maak je lang veel fouten, dan denk je dat je het niet kan. Spelling wordt dan steeds minder leuk en je wordt keigoed in het verzinnen van smoezen om niet te hoeven spellen.
Kort gezegd: Ik maak lang veel fouten bij spelling, hierdoor denk ik dat ik het niet kan en vind ik spelling niet meer leuk en geef ik op. Maar wat als ik het omdraai: Ik geef niet op. Ik vertel mezelf dat spelling leuk is en dat ik met oefenen leer spellen. Met welke aanpak denk jij dat je de meeste kans van slagen hebt?
Ik hoor je denken: “Ja, ja dit klinkt te mooi om waar te zijn, maar dat werkt bij mij niet zo. Ik kan echt niet spellen, waarom zou ik al die moeite doen? Dat is een goede vraag voor iemand die de toekomst kan voorspellen. Helaas zijn er maar weinig mens die dat kunnen, toch wordt die gedachte massaal gebruikt. Gelukkig zijn er mensen die weten dat de toekomst niet vast staat en pogingen wagen om zelf hun eigen toekomst vorm te geven. Denk bijvoorbeeld maar aan het Guinness boek of records. Dit boek was er niet geweest als diegenen die erin vermeld staan er vanuit waren gegaan dat records niet te verbreken is. Toekomst voorspellen en je eigen toekomst maken lijken twee verschillende dingen, maar is dat in werkelijkheid wel zo? Maak je met jouw voorspelling eigenlijk jouw toekomst niet?
Stel je zou jouw toekomst in eigen handen nemen en weer aan de slag gaan met spelling, welke records zou je dan verbreken? Conclusie: Spelling is moeilijk, omdat het regelmatig veranderd. Dat is vervelend, maar geen aanleiding tot opgeven. Er zijn nog veel records om te verbreken, ook voor jou. Dat spelling ook leuk kan zijn is moeilijk voor te stellen. Dat komt omdat je een vrij negatief beeld over jezelf hebt. Het wordt tijd dat we daar iets aan gaan doen.
Wilt uw kind direct aan de slag, zonder dat daar kosten aan verbonden zijn. Op onze website kan uw kind naar hartenlust oefenen met spellen, lezen, leren en rekenen.
Deze blog is geschreven voor jongeren die lezen niet leuk vinden. De strekking is niet…
Volgende